گزیده اخبار

روایت براده ها

 

ســوگواره عبـــرات،دومین فراخوان نثــر ادبـی

کمیته فرهنگی آموزش ستاد مرکزی اربعین حسینی دومین فراخوان نثر ادبی را با همکاری مواسات برگزار می کند.

ضوابط و شرایط شرکت در بخش "نثر  ادبی" سوگواره عبرات

1. متون ارسالی باید در یکی از این قالب‌ها باشد: 1- سفرنامه  2- داستان بلند  3- خاطره، دلنوشته و واقعه‌نگاری

 

2. مهلت ارسال آثار تا تاریخ 1395/09/30 می‌باشد و طبعا آثاری که بعد از این تاریخ ارسال می‌شوند، مورد داوری قرار نمی‌گیرند

 

3. هر شرکت‌کننده می‌تواند در همه بخش‌ها باتوجه به قوانین آن بخش، شرکت کند

 

4. حق استفاده از متون رسیده در کتاب، ویژه نامه، فضای مجازی و... برای دبیرخانه سوگواره محفوظ است

 

5. شرکت کنندگان با ارسال اثر خود، حق چاپ و استفاده معنوی و مادی از آن را به دبیرخانه سوگواره می دهند

 

6. شرکت در سوگواره محدودیت سنی ندارد

 

7. ارسال آثاری که پیش از این منتشر شده یا در سایر سوگواره‌ها حائز رتبه شده‌اند، بلامانع می باشد

 

8. نیازی به ذکر مشخصات فردی در ابتدا یا انتهای آثار ارسالی نیست

 

9. بهتر است هر اثر دارای یک عنوان(تیتر) باشد

 

10. آثار ارسالی باید حداقل در یکی از حوزه‌های زیر باشد:

  • اجتماع عظیم مسلمانان در روز اربعین حسینی
  • پیام‌ها و تاثیرات اربعین در میان مسلمانان
  • ارتباط زائران در طول مسیر پیاده‌روی با یکدیگر
  • شور و شوق زائران کشورهای دیگر در واقعه پیاده‌روی
  • سبک زندگی اسلامی در اربعین و نقش آن در تمدن‌سازی نوین اسلامی

 

11. سفرنامه، شرح مسافرت‌هایی است که نویسنده در قالب آن مشاهدات خود را از اوضاع شهرها یا سرزمین‌هایی که بدان مسافرت کرده است شرح می‌دهد و اطلاعاتی از بناهای تاریخی، مساجد، آداب و رسوم، موقعیت جغرافیایی، آب و هوا، زبان اهالی و... مناطقی که بازدید نموده است در اختیار خواننده می‌گذارد.

  • سفرنامه باید شامل اطلاعات كاربردي و مفید باشد تا بتواند به خواننده در تجربه سفر، کمک کند
  • سفرنامه باید حداقل 20 و حداکثر 50 صفحه وُرد باشد(با فونت 14 B Mitra)
  • نقل سفرنامه از شخص یا اشخاص دیگر بلا مانع است
  • هر شرکت کننده می‌تواند یک اثر ارسال کند

 

12. داستان بلند، داستانی است روایت‌گونه به نثر که پیرامون موضوع و حادثه‌ای که ریشه در واقعیت اجتماعی دارد نوشته می‌شود

  • داستان بلند باید حداقل 5000 و حداکثر 15000 کلمه باشد
  • هر شرکت کننده می‌تواند یک اثر ارسال کند

 

 13. واقعه‌نگاری، توصیفی واقعی از واقعه، زمان، وضعیت و شرایطی که آن واقعه یا حادثه در آن‌ها اتفاق افتاده است را به نمایش می‌گذارد

- خاطره، روایت مجموعه رویدادها و سرگذشت‌های مربوط به یک شخص یا یک دوره است

- دلنوشته نوعی تک‌گویی نوشتاری، خواه نثر و خواه موزون است که از سر دلتنگی نوشته می‌شود و اصولا صمیمانه و صادقانه است 

  • هر شرکت کننده می‌تواند سه اثر ارسال کند
  • مطالب این بخش باید حداقل یک و حداکثر 3 صفحه وُرد باشد(با فونت 14 B Mitra)
  • نقل خاطرات و وقایع از شخص یا اشخاص دیگر بلا مانع است

 

14. آثـار رسیده در دو مرحله توسط هیـأتـی متشکل از کارشنـاسان، استادان و صاحب‌ نظران ارزیـابـی می‌شود

 

15. حضور نویسندگان برگزیده در مراسم اختتامیه الزامی است

 

16. نحوه ارسال آثار:

  • ارسال از طریق پورتال سوگواره عبرات به آدرس  abarat.alarbaeen.ir

 

 

 نکته مهم: ضروری است جهت بررسی آثار، حتما در پورتال سوگواره عبرات (abarat.alarbaeen.ir) ثبت نام کامل صورت گیرد

 

 

 

 

اربعین حسینی(علیه السلام)، به زبان فاخر هنر

رونمایی از 3 عنوان کتاب اربعینی با حضور آیت الله اعرافی

مراسم رونمایی از مجموعه 3 جلدی "روایت براده‌ها" در مرکزمدیریت حوزه‌های علمیه کشور واقع در استان قم برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در این مراسم ضمن تقدیر از نویسندگان این مجموعه، نقش هنرمندان را در به تصویر کشیدن وقایع دینی و مذهبی، نقشی تاریخی و بی‌بدیل دانستند.

آیت‌الله اعرافی ضمن تقدیر و تشکر از موسسه اسلامی سالکان تمدن ساز و ریاست این موسسه مردم نهاد، حجت الاسلام والمسلمین شجاعی، بیان داشتند که امروزه رهبر معظم انقلاب، بیش از پیش نسبت به فعالیت‌های فرهنگی و موسسات خودجوش و مردم نهاد فرهنگی، اهتمام دارند.

در ادامه این مراسم که با حضور حجت الاسلام والمسلین دکتر احمدی، ریاست محترم کمیته فرهنگی و آموزش ستاد اربعین کل کشور برگزار می‌شد، هرکدام از این 3 جلد مورد معرفی قرار گرفت.

"او یافت مرا" دفتر اول مجموعه "روایت براده‌هاست" است که با بیانی طنز و همراه با مزاح، حال و هوای زائران و مسافران مسیر پیاده روی اربعین را به زیبایی به تصویر می‌کشد. این کتاب، در نوع خود اولین کتاب طنز در زمینه سفرنامه پیاده‌روی اربعین حسینی(ع) است که تا کنون نگاشته شده است. "او یافت مرا" که به دلیل بیان روان و طنزگونه خود، در مدتی کم مورد استقبال بی‌نظیر خوانندگان و مخاطبان خود قرار گرفته است، توسط رضا عیوضی نگاشته شده است.

دفتر دوم روایت براده‌ها، "سیّد «من» حسینی" است. در این کتاب، روایتی جذاب و خواندنی از فتح «من» در پیاده‌روی اربعین به قلم نویسنده توانمند، تقی شجاعی به تصویر کشیده شده است. همان‌طور که از اسم زیبای کتاب هم پیداست، شخصیت اصلی کتاب در کش و قوس‌های مختلفی قرار می‌گیرد و در وانفسای منیّت‌ها و مادی‌گرایی‌های نفس، در نهایت حسینی می‌شود... . نویسنده کتاب که صاحب اثر دفاع مقدس "پیمان رحمان بمان" نیز هست، با فضاسازی‌ها و توصیف‌های بسیار بدیع و دلنشین، مخاطب را پای داستان‌ها و وقایع، میخ‌کوب می‌کند.

اما دفتر سوم مجموعه 3 جلدی روایت براده‌ها، مجموعه وقایع و داستان‌هایی است که در سال‌های اخیر پیرامون اربعین حسینی رخ داده است. کتاب "این است، آن نیست!" شامل 23 عنوان داستان به قلم نویسندگانی چون تقی شجاعی، رضا عیوضی، وحید نادری، یاسین کیخا، عابدین زارع، محمد امین ناظری و مهرنوش گرجی است. این وقایع و اتفاقات که حاصل سفر خود این نویسندگان و مصاحبه با زائران پیاده‌روی است، با قلمی هنرمندانه و پردازشی در خور، به رشته تحریر در آمده است.

مجموعه "روایت براده‌ها" به همت موسسه اسلامی سالکان تمدن ساز(مواسات) و از طریق انتشارات شهید کاظمی به چاپ رسیده است.

علاقمندان می‌توانند از راه‌های زیر، نسبت به خرید این مجموعه اقدام نمایند:

ارسال پیامک: با ارسال عدد 1 به شماره 30006819

مراجعه به صفحه مجازی مواسات به آدرس: rb.stii.ir

تماس با تلفن گویای 02128426819

مراجعه به کتاب فروشی‌های موسسه نشر شهید کاظمی

 

 

 

 

فراخوان جهاد فرهنگی اربعین

شروع جاذبه مغناطیس حسینی، در روز اربعین است. امام خامنه‌ای

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فراخوان جهاد فرهنگی اربعین

    نظر به منویات گهربار رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون اهمیت هنر و فعالیت‌های هنری-فرهنگی، و نیز وجود بستر و امکان ویژه پیاده روی جهانی شیعیان در روز اربعین شهادت سید و سالار شهیدان، موسسه اسلامی سالکان تمدن‌ساز(مواسات) در نظر دارد جهت انجام پاره‌ای فعالیت‌های فرهنگی-هنری در مسیر پیاده‌روی زائران در کشور عراق، اقدام به سازماندهی تیم‌های سه الی پنج نفره از میان اعضای موسسه نماید.

   بدینوسیله از عموم علاقمندان و فعالان فکری و عملیاتی، جهت شرکت در این فراخوان دعوت به عمل می‌آید.

 

لطفا نام و نام خانوادگی و محور فعالیت خود را به شماره 09185849257 پیامک نمایید

 

 

"روایت براده ها"محصولی فاخر و مبتکرانه، حاصل هنر اصیل اسلامی

 

"مواسات"3 عنوان کتاب اربعینی، به بازار نشر عرضه کرد.

3عنوان کتاب اربعینی در یک مجموعه سه جلدی به نام "روایت براده‌ها" به چاپ رسید.

این سه کتاب که هرکدام از منظر و زاویه‌ای به واقعه بی‌نظیر اربعین حسینی(ع) پرداخته است، شامل دفتر اول "او یافت مرا"، دفتر دوم "سیّد «من» حسینی" و دفتر سوم "این است، آن نیست!" می‌باشد.

"او یافت مرا" دفتر اول مجموعه "روایت براده‌هاست" است که با بیانی طنز و همراه با مزاح، حال و هوای زائران و مسافران مسیر پیاده روی اربعین را به زیبایی به تصویر می‌کشد. این کتاب، در نوع خود اولین کتاب طنز در زمینه سفرنامه پیاده‌روی اربعین حسینی(ع) است که تا کنون نگاشته شده است. "او یافت مرا" که به دلیل بیان روان و طنزگونه خود، در مدتی کم مورد استقبال بی‌نظیر خوانندگان و مخاطبان خود قرار گرفته است، توسط رضا عیوضی نگاشته شده است.

دفتر دوم روایت براده‌ها، "سیّد «من» حسینی" است. در این کتاب، روایتی جذاب و خواندنی از فتح «من» در پیاده‌روی اربعین به قلم نویسنده توانمند، تقی شجاعی به تصویر کشیده شده است. همان‌طور که از اسم زیبای کتاب هم پیداست، شخصیت اصلی کتاب در کش و قوس‌های مختلفی قرار می‌گیرد و در وانفسای منیّت‌ها و مادی‌گرایی‌های نفس، در نهایت حسینی می‌شود... . نویسنده کتاب که صاحب اثر دفاع مقدس "پیمان رحمان بمان" نیز هست، با فضاسازی‌ها و توصیف‌های بسیار بدیع و دلنشین، مخاطب را پای داستان‌ها و وقایع، میخ‌کوب می‌کند.

اما دفتر سوم مجموعه 3 جلدی روایت براده‌ها، مجموعه وقایع و داستان‌هایی است که در سال‌های اخیر پیرامون اربعین حسینی رخ داده است. کتاب "این است، آن نیست!" شامل 23 عنوان داستان به قلم نویسندگانی چون تقی شجاعی، رضا عیوضی، وحید نادری، یاسین کیخا، عابدین زارع، محمد امین ناظری و مهرنوش گرجی است. این وقایع و اتفاقات که حاصل سفر خود این نویسندگان و مصاحبه با زائران پیاده‌روی است، با قلمی هنرمندانه و پردازشی در خور، به رشته تحریر در آمده است.

مجموعه "روایت براده‌ها" به همت موسسه اسلامی سالکان تمدن ساز(مواسات) و از طریق انتشارات شهید کاظمی به چاپ رسیده است.

جهت ورود به پایگاه اینترنتی این مجموعه روی عکس زیر کلیک نمایید.

علاقمندان می‌توانند از راه‌های زیر، نسبت به خرید این مجموعه اقدام نمایند:

ارسال پیامک: با ارسال عدد 1 به شماره 30006819

مراجعه به صفحه مجازی مواسات به آدرس: rb.stii.ir

تماس با تلفن گویای 02128426819

 

 

 

 

 

"حجت الاسلام علی سرلک" در بیستمین مصاحبه طرح جهاد فرهنگی : "بصیرت افزایی، لازمه کار فرهنگیست"

بیستمین طرح مصاحبه با نخبگان فرهنگی از سری مصاحبات مرکز تقویت فکری و عملیاتی جناح فرهنگی مومن در راستای اجرای طرح مدل‌سازی جهاد فرهنگی بر مبنای آسیب‌شناسی جبهه فرهنگی انقلاب،  با حضور حجت الاسلام علی سرلک  عضو هیئت علمی دانشگاه هنر و مدرس حوزه و دانشگاه

حجت الاسلام سرلک در مورد فعالیت های افتخار آمیز جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، رویش های داخل کشور و الهام گرفتن دیگر کشورها از انقلاب اسلامی بر شمردند و افزودند:

بعد از انقلاب اسلامی رویش هایی با همان خلوص و دغدغه های ابتدای انقلاب و جنگ بوجود آمد که این رویش ها در بسیاری عرصه ها فعالیت جهاد گونه داشتند همچنین در بعد بین اللملل، در معنای وسیع کلمه رویش حزب الله و جریان هایی که در بقیه کشورهای اسلامی بوجود امد از افتخارات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی میباشد.

ایشان دلیل اهمیت و اهتمام ویژه ای که رهبر معظم انقلاب نسبت به عرصه فرهنگ دارند را اینطور توضیح دادند:

"مبدا میل انسان و سوگیری حیات آن اگر سمت خدا نباشد و مسیر غلطی را انتخاب کند زندگی وی بیهوده و ضایع شده است، دغدغه فرهنگی در اصل همان دغدغه حیات طیبه و خلیفه الله میباشد، وقتی این سوءگیری و مسیر درست انتخاب نشود دغدغه و نگرانی در مورد آن بی مورد نیست، از سمت دیگرهم هجمه هایی که از سمت دشمن وجود دارد، اینها بنای جدی دارند که مارا خسته کنند و این جریان به پا خواسته را کنترل کنند."

ایشان در مورد عدم  تناسب درک افرادی که به فعالیت فرهنگی میپردازند با هجمه هایی که از سمت دشمن وجود دارد، افزودند:

"به هیچ وجه این تناسب متوازن نیست، خیلی از افرادی که کار فرهنگی انجام میدهند، برخورد دغدغه مند و از سر احساس تکلیف ندارند، خیلی از مسولین فرهنگی ما با مناسبات سیاسی بر روی کار آمده اند و اصلا درک درستی از کار فرهنگی و ویژگی های آن ندارند. مسوولین جبهه فرهنگی گاهی اوقات متولی فعالیت هایی میشوند که در بهترین حالت خنثی است و گاهی اوقات اصلا ربطی به مبارزه ومقابله با نهدیدات دشمن ندارد. "

مدرس حوزه کیفیت جریان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی را بسیار مهمتر و اساسی تر از کمیت آن برشمردند و خاطر نشان کردند:

 "در این جریان کمیت اصلا مهم نیست، طبق آیه قران کریم ملاک ایمان است، عنصر ایمان مهم است مومنیین به انقلاب اسلامی مورد توجه هستند، ایمان هم دو رکن دارد شناخت و دلبستگی، به عنوان مثال کسی که عضو بسیج شده است یا طلبه است، به این معنی نیست که عضو جبهه است، جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی نیازی ندارد که زیاد باشد در اصل اثر بخشی آن مورد توجه است، اشتباهی که گاهی اوقات میشود، این است که این فکر وجود دارد با امکانات و بودجه فقط میشود کار جلو برود، که این فکر اشتباهی است، به عنوان مثال؛ مدافعان حرمی که شهید شدند، تعداد این شهدا بسیار کم میباشد اما جریان جدیدی و ظرفیت نوینی را از شهادت برای جوانان امروز که از خیلی چیزها خبر ندارد و فاصله گرفته اند، مطرح کرده است. "

حجت الاسلام سرلک در مورد دغدغه فرهنگی خود بیان داشتند:

"حاکمان و مسوولین از گفتمان انقلاب اسلامی غافل شوند وحاکمان در ابعاد مختلف نگاه انقلابی ای لازم خود را از دست بدهند، حضرت امام خمینی (ره) در صحبت با مسولین وقت عرض کردند: "اگر از این موضع کوتاه بیایید بدون شک به آتش دوزخ دچار میشوید" متصدیان رسمی و مسوولین اصلی مشغول نفسانیات باشند به تعبیر مقام معظم رهبری عقبه احد را رها کنند و به دنبال جمع کردند غنائم بروند، دراین حالت، توده سپاه بسیارآسیب می بیند.

در مورد خود جریان هم، لازم است اعضای جبهه بنابر اقتضاعات تخصص پیدا کنند و شرایط جدید را بشناسند."

ایشان افزایش بصیرت را لازمه کار فرهنگی دانستند و دلیل اشتیاق جوانان انقلابی به فعالیت در بقیه عرصه های کشور، نظیر سیاسی و اقتصادی نسبت به فعالیت درعرصه فرهنگی را اینطور توضیح دادند:

"کار فرهنگی کاری بسیار سخت و طاقت فرسایی است، در فضای فرهنگ باید با باور کارکرد و درک چنین چیزی دشوار است در این مورد فقط هم باید بصیرت افزایش پیدا کند تا زمانی که این فرهیختگی شکل نگیرد و درک باور نباشد، همیشه عرصه های زود بازده مورد استقبال قرار میگیرد. "

حجت الاسلام سرلک در مورد عدم درک صحیح جوانان حزب اللهی که دلداده رهبری هستند از صحبت ها و فرامین ایشان که باعث تفاوت درعملکردشان با افق های مد نظر رهبری میشود، ابراز داشتند:

 "جوانانی که با نیات اصلاح وارد حبهه میشوند، خداوند به آنها وعده میسر کردن راه ها و روش ها را داده است، نکته اصلی این است  که هم دلی وجود دارد و باید سمت ظرفیت ها و بصیرت افزایی ها برویم، در این صورت حتما این همزبانی اتفاق می افتد از سمت دیگر هم این توقع نباید باشد که همه افراد افق های مد نظر رهبری را درک کنند، در کل اگر تعبد و اخلاق را جوانان جبهه داشته باشند مطمنا هم خدای متعال در سایر زمینه ها، آنها را یاری میفرماید."

 

 

 

 

گزارش تصویری از بیست و یکمین مصاحبه طرح مدلسازی جهاد فرهنگی با حضور حجت الاسلام سید محمد انجوی نژاد

گزارش تصویری از بیست و یکمین مصاحبه از سری مصاحبات طرح مدلسازی جهاد فرهنگی بر مبنای آسیب شناسی جبهه فرهنگی با حضور "حجت الاسلام و المسلمین سید محمد انجوی نژآد"،مدیر مسئول کانون ره پویان وصال، که در تاریخ 28 مردادماه 95 در قم برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

"حجت الاسلام دکتر محمد حاج ابوالقاسم" در نوزدهمین مصاحبه طرح جهاد فرهنگی: "فعالان جبهه فرهنگی به تهذیب نفس باید اهتمام ویژه ای بورزند"

نوزدهمین طرح مصاحبه با نخبگان فرهنگی از سری مصاحبات مرکز تقویت فکری و عملیاتی جناح فرهنگی مومن در راستای اجرای طرح مدل‌سازی جهاد فرهنگی بر مبنای آسیب‌شناسی جبهه فرهنگی انقلاب، با حضور حجت الاسلام دکتر محمد حاج ابوالقاسم نماینده مجلس خبرگان رهبری

 

 

 

 

 

 

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سوال که با توجه به وجود عرصه های دیگر در کشور، چرا از ابتدای انقلاب اسلامی فرهنگ به موضوع جدی و دغدغه اصلی تبدیل شده است؟ به طوریکه رهبر انقلاب بارها و بارها در عرصه این موضوع فریاد زده اند و اهمیت آنرا به مسؤلین گوش زد کرده اند، ابراز داشتند: فرهنگ مهمترین بخش زندگی هر انسانی را تشکیل میدهد و این نتیجه که در فرهنگ یعنی مهمترین بخش زندگی عقب هستیم، دلیل این دغدغه ها اشکار میشود.فرهنگ در اصل مجموعه ای از باورها و رفتارها و قوانین حاکم بر زندگی انسان است که تبدیل به عادات میشود و تعیین کننده خط مشی زندگی آنها در همه عرصه هااست، فرهنگ فراترین مسئله ایست که ما با آن مواجه هستیم ، حتی در عرصه سیاست، حتی در عرصه اقتصاد، فرهنگ بسیار نقش دارد مثلا بحث اقتصاد مقاومتی و تکیه بر توان داخل مطرح میشود اینجا فرهنگ استفاده کردن از کالاهای واردتی فرهنگی مانع و مؤاند از تحقق اقتصاد مقاومتی است، از طرفی انقلاب ما، انقلابی  در عرصه سیاست بوده است و یک تغییر ریشه ای اساسی اتفاق افتاد، اما در سایر عرصه ها با توجه به اینکه فرهنگ نهادینه شده است خیلی قابل تغییر و به سادگی قابل ریشه کن کردن نیست، لذا روز به روز فرهنگ حاکم بر زندگی مردم جریان معکوس دنبال میکند ، حتی آن فرهنگ حاکم بر رفتار های سیاسی در اوایل انقلاب تغیراتی کرده بود به حالت خود بازگشته است، هنوز فاصله ای وجود دارد ولی جریان، جریانیست که میبینیم دارد تغیر میکند، میبینیم به عنوان مثال عده ای مناصب را به عنوان طعمه میبینند، این ها  از یکسو از سو دیگر کار فرهنگی زمان بر و مستلزم عنایت ویژه همه است، خب پس رهبر معظم انقلاب به عنوان دیده بان انقلاب اسلامی ، جایگاه فرهنگ را  نقیصه مشاهده میکنند و و با وجود این کم کاری ها، ابراز نگرانی طبیعی است.»  

ایشان در مورد درک نیرو های جوانی که فعالیت فرهنگی میکنند از جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی بیان کردند:

فعالان فرهنگی کشور ما بسیار متکثر هستند، حوزه های علمیه،  وزارت ارشاد، صداوسیما،  معلمین و تمام افرادی که در نهادینه کردن یک رفتار در مردم نقش دارند، افق ها و دیدگاه هایی که هر یک از اینها دارند هماهنگ نیست، عده ای هستند که به فرهنگ شیعی توجه میکنند، عده ای هستند که فقط به فرهنگ انقلاب اهمیت میورزند وعده ای که هر دو را اصل قرار میدهند؛ ا این تفاوت دیدگاه ها باعث میشود متولیان فرهنگی کشور استعداد ها  و سرمایه را با توجه به نظر خودشان بچینند، گاهی این تفاوت نگاه ها منجر به حرکاتی در تنافی با یکدیگر یا خنثی سازی کار های همدیگر میشود، اصطلاحا یک ناهمگونی و یک شلختگی فرهنگی ایجاد میگردد؛ در اصل فعالان فرهنگ در کشور فهم مشترکی ندارند و  متناسبا نقشه مشترکی ندارند، که این باعث میشود هر کسی متناسب با درک و فهم خودش فعالیت انجام دهد  و این ممکن است در جهت تلاش دیگران باشد. 

ایشان در مورد دلیل اصلی که انتظارات رهبر انقلاب از فرهنگ بعد از 4 دهه ازپیروزی انقلاب هنوز براورده نشده است، بیان فرمودند:

نقاط ضعف جبهه فرهنگی چند چیز هست اما مهمترین اسیب آن؛ نداشتن نیرو های منسجم و همفکر با هدف مشترک با برنامه ریزی مشترک است که بتوانند با یک هم افزایی کار فرهنگ را به جلو ببرند. تا حدی که اگر این همفکری ایجاد نشود پیگیری اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی امکان پذیر نیست.

نماینده مجلس خبرگان رهبری، سایر آسیب های جبهه فرهنگی را موارد زیر برشمردند:  نبودن فرماندهی مشترک در مدیریت از جدی ترین  اسیب ها میباشد که در واقع کار فرهنگی دارد از چند ناحیه مدیریت میشود که باعث موازی کاری و هم پوشانی و فریب خوردن مردم با آمار هاییست که داده میشود، طبعا جامعه هدف مشترک هست، مثلا 10 جا از این جامعه فرهنگی آمار میدهند و ما خرسند میشویم که مثلا 10 ملیون نفر تحت تاثیر این جریان فرهنگی هستند ولی وقتی تکراری ها را حذف میکنیم میبینیم 1 ملیون نفر هم نبوده اند! ایشان در ادامه برشمردن اسیب های اجتماعی، اضافه کردند: آسیب جدی دیگر عدم استفاده بهینه از ابزار های فرهنگی به طور دقیق تر از همان ابزار هایی هم که داریم نتوانستیم استفاده کنیم، همچنین عدم حمایت از نیرو های ارزشی انقلاب اسلامی یکی دیگر از  اسیب های جبهه فرهنگیست، گاهی اوقات نه تنها حمایت نبوده است حتی ممانعت هم وجود داشته است، بودجه های فرهنگی کشور که قرار است به فعالیت های فرهنگی اختصاص پیدا کند یا اختصاص پیدا نکرده یا درست اختصاص پیدا نکرده است، طبیعتا با این وضیعت نباید توقعی داشته باشیم؛ بنده فکر میکنم دغدغه های رهبر انقلاب بیش از اینکه متوجه سربازان جبهه انقلاب بوده باشد، متوجه فرماندهان و برنامه ریزان جبهه فرهنگی انقلاب است، آنهایی که به دلیل فقدان انگیر لازم یا عدم آگاهی لازم و یا خدایی نکرده روحیه استبداد به رای حاضر نشدند این جبهه فرهنگی در پرچم واحد یا جهت واحد قرار بگیرد، این افراد بیشتر از پیاده نظام جبهه فرهنگی مخاطب رهبر انقلاب در مورد کمکاری در عرصه فرهنگ هستند،

حجت الاسلام حاج ابولقاسم در پاسخ به این سوال که در جبهه فرهنگی انقلاب چه مقدار از ابزارهای نوین استفاده شده است؟ و اصلا استفاده از این ابزار نوین در بدنه جبهه فرهنگی انقلاب و وارد کردن تعداد بسیاری از نیروها در این زمینه کار صحیحی است یا خیر ؟ بیان داشتند:

«در مورد هنر و ابزار های هنری دو دیگاه وجود دارد: دیدگاه اول این چنین عرضه دارد که اینها ذاتا خنثی هستند و هرکس متناسب با اهداف خود از انها نتیجه میگیرد، دیگاه دیگر این است که این ابزارها گرایش مادی دارند و استفاده از انها باعث میشود تعالیم دینی و اهدافی که ما دنبال میکنیم تحت شعاع قرار بگیرد و نتیجه مطلوب بوجود نیاید! بنده به دیدگاه دوم اعتقادی ندارم و معتقدم که فرهنگ اسلامی میتواند با استفاده از ابزار های جدید فرهنگ متحول بشود، البته این ابزار های فرهنگی باید از دل جامعه دینی بیرون بیاد که  این کار بسیار مشکل است»

تحول بشود، البته این ابزار های فرهنگی باید از دل جامعه دینی بیرون بیاد که  این کار بسیار مشکل است»

ایشان در مورد لزوم توجه هر چه بیشتر فعالان جبهه فرهنگی نسبت به معارف اسلام و تلاش جوانان انقلابی برای تهذیب نفس و و افزایش معنویت فرمودند: طبق آیه مبارکه قران "کسی که شب به عبادت میپردازد در طول روز گام های مستحکم تری بر میدارد گفتار او متین تر و سنجیده تر خواهد بود"، اگر ما گفتار و حرکت را  به تمام فعالیت های فرهنگی و غیر فرهنگی تامین بدهیم، یقینا کسی که ارتباطش با خدا تقویت شده چه در ابزار های فرهنگی چه در عرصه تررویج باورها، موفق تر است. هر رفتار دینی که سبب تقویت ارتباط با خدا گردد، قطعا در رفتار های فرهنگی اثر گذار می باشد، کادر سازی که مهمترین قسمت در کار فرهنگیست و بخشی از کادر سازی هم مربوط به تقویت رابطه افراد با خداوند متعال و تذهیب نفس میباشد.

هر فعال فرهنگی که دیگران را  دعوت میکند و تبلیغ میکند اینکه چه چیزی را بگوید؟ و نگوید؟ مهم هست. اینکه از چه روش هایی استفاده کند؟ مهم است، اینها، همه به اختیار و اراده فرد وابسته است و انتخاب و اراده هرفرد برخواسته از شاکله فرد است، ساختار وجودی هر فرد هر شکل باشد، اراده هم بر همان اساس شکل میگیرد این ساختار وجودی هم به واسطه همین عبادت های شبانه و رفتار های معنوی شکل میگیرد، اراده من متناسب با شاکله من ساخته میشود و وقتی اراده شکل گرفت بر اینکه چه چیزی را بگویم ؟کجا بگویم؟ با چه غلظتی بگویم؟ چگونه بگویم؟ اثر گذار خواهد بود.

دکتر حاج ابوالقاسم در مورد محتوای کار فرهنگی ناظر برتعالیم دینی فرمودند: ابتدا باید تشخیص بدهیم لازم است  که هر کس که فعالیت فرهنگی انجام میدهد، اطلاعات فردی دینی او عالی باشد، برای فعالان فرهنگی به عنوان جامعه هدف باید برنامه ریزی ویژه ای داشته باشیم، برنامه های تخصصی حوزه های علمیه متناسب با همه ی عرصه هایی که در جامعه اتفاقاتی می افتد، باید اموزشهایی ارئه کند که این کار باور ها و نوع نگاه شخص را تغییر میدهد، وقتی چنین نباشد اطلاعات کافی از دین ندارند و این عدم اطلاعات کافی باعث میشود کار فرهنگی خودشان را از نگاه دین قلمداد بکنند، البته برگزاری این دوره ها سازکار بسیار طولانی و طاقت فرسایی دارد.تصویری درست از دین در خروجی یک محصول نقش به سزایی دارد بنابریان فعال فرهنگی باید آشنا با معارف دین باشد.

ایشان در پاسخ به این سوال که عده بسیاری در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی دریافت هایی که از ابتداری کودکی در فضای تحصیلی یا مذهبی داشتند را، برای ورود به عرصه فرهنگی، تولید محصول و مدیریت فرهنگی و اجرای برنامه کافی میدانند،آیا چنین اطلاعات محدودی برای ورود به جبهه کافی است؟، ابراز داشتند:

برای پاسخ به این سوال چند مقدمه نیاز است، اول حساسیت کار فرهنگیست، این بدان معناست که  اگر با یک محصول فرهنگی یک اعتقاد غلط یا یک رفتار نادرست در بخشی از جامعه نهادینه گردد تا روزی که این رفتار در جامعه زنده است گناه این رفتار بر گردن آن فرد هم هست. گاهی رفتار ها و عادت ها که متاثر از محیط های واراداتی و سلیقه اشخاص هست باعث میشود ما یک چیزی را ما به عنوان فعالیت دینی تلقی کنیم و به خودی خود این رفتار متجلی شود، اگر ما بپذیریم فهم دین و اینکه دین از ما چه میخواهد یک امر تخصصیسیت، طبعا باید این را هم قبول می کنیم که هر فعال فرهنیگ باید آشنایی خوبی با مبانی دینی داشته باشد و در اصل هر چه زمینه کار و خلاقیت آن گسترده  گردد، احتیاج به این معارف هم بیشتر میشود. 

دهمین شماره از ماهنامه اساس منتشر شد

دهمین شماره از ماهنامه اساس منتشر شد.

 

 

 

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی موسسه سالکان تمدن ساز، دهمین شماره از ماه‌نامه اطلاع‌رسانی مرکز تقویت فکری و عملیاتی جناح فرهنگی مومن با عنوان اساس منتشر شد.

آنچه در این شماره می خوانید:

1-     استاد محمد شجاعی در شانزدهمین مصاحبه با نخبگان فرهنگی: کار فرهنگی نیاز به سیستم دارد.

2-     مدیر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی: تشکیل قرارگاه جهت اتفاق نظر بر اولویت ها ضروریست.

3-     گفتمان سازی و به کارگیری حداکثری ظرفیت نخبگان جبهه: ارائه طرح به حجج الاسلام رئیسی،پناهیان،محمدی عراقی

4-     در دیدار با نماینده منتخب قم مهندس احمد امیرآبادی با اعضای موسسه: نظم و طرح موضوع خاص طرح مدلسازی، آن را با سایر فعالیت های فرهنگی متمایز میکند.

**در پایان لازم به ذکر است این نشریه از راه‌های زیر قابل دریافت است:

 

1- برای در یافت فایل بر روی عکس زیر کلیک نمایید: 

2- مراجعه به نمایندگان توزیع نشریه در شهرستان‌ها که عبارتند از آقایان و خانم‌ها:

* ابهر: مهرداد یاسینی

* خرمدره: عباس امیرلو

* هیدج: خانم یارقلی

* خرمدشت: محمد کاظم لو

* تهران: مهدی شاهانی

* قم: رضا رجبی

گزارش تصویری از بیستمین مصاحبه طرح مدلسازی جهاد فرهنگی با حضور حجت الاسلام علی سرلک

 

گزارش تصویری از بیستمین مصاحبه از سری مصاحبات طرح مدلسازی جهاد فرهنگی بر مبنای آسیب شناسی جبهه فرهنگی با حضور "حجت الاسلام و المسلیمن علی سرلک"،عضو هیئت علمی دانشگاه هنر و مدرس حوزه و دانشگاه ،که در تاریخ 24 مردادماه 95 در تهران برگزار شد.

 

 

 

"حجت الاسلام علی کشوری"در هجدهمین مصاحبه طرح جهاد فرهنگی:" اثرات سوء ارگان های غیر فرهنگی بر روی فرهنگ باید کنترل گردد."

هجدهمین طرح مصاحبه با نخبگان فرهنگی از سری مصاحبات مرکز تقویت فکری و عملیاتی جناح فرهنگی مومن در راستای اجرای طرح مدل‌سازی جهاد فرهنگی بر مبنای آسیب‌شناسی جبهه فرهنگی انقلاب،  با حضور حجت الاسلام  علی کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی

 

 

 

 

 

 

 

حجت الاسلام کشوری در مورد نقطه قوت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی بیان کردند:

بعد از انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) دست به باز تعریف نظامات اجتماعی و سیاسی زدند، این نظام سازی تاثیرات مستقیمی بر روی زندگی مردم داشتند، از جمله این نظام سازی ها میتوان به تغییر نظام سیاسی و باز تعریف آن بیان کرد، نظام جدیدی که اکنون حدود 40 سال از عمر آن میگذرد در برابر بسیاری از هجمه ها لغزشی نشان نداده است، مورد دوم این نظام سازی، نظام سازی اجتماعی است و میتوان به محرومیت زدایی و کار عظیمی که جهاد سازندگی انجام داد، اشاره کرد؛ در زمینه فرهنگی، کارهای فرهنگی و برآمده از این نظامات اجتماعی رو ببینینم، کار فرهنگی را به معنا مصطلح امروز تعریف نکنیم مثلا اگر ده ها هزار روستا به سمت آبادانی و پیشرفت حرکت کردند، مطمنا یک ذهنیت مثبت فرهنگی در ذهن مردم منطقه تشکیل شده است.

دبیر شورای الگو ایرانی اسلامی پیشرفت در مورد نظام سازی فرهنگی اضافه کردند:

سه نگاه در مورد فرهنگ وجود دارد.

1. عده ای فرهنگ را خدمه توسعه و اقتصاد میبنند ، اقتصاد را محور جامعه قرار میدهند.

2.عده ای فرهنگ را یک عرصه میدانند، یک بعد، تو این نگاه کار فرهنگی میشود: ساخت فیلم، تولید کتاب، یک عرصه ای در عرض بقیه عرصه ها

3.فرهنگ زاییده همه ی بخش ها است، مثلا تصویب یک قانون تاثیر روی فرهنگ جامعه دارد.

اگر معنای سوم به عنوان مبنا قرار بگیرد، آنجایی که کار اقتصادی یا سیاسی کرده تاثیر برروی فرهنگ گذاشته است ولی این به این بیان نیست که وقتی فرهنگ را اینطور تعریف کردیم از سایر کارهای فرهنگی و تبلیغی بپرهیزیم، آن موقعی کارهای تبلیغی اثر میکند، که سایر بخش ها اثر سو روی بحث فرهنگی نداشته باشد درنهایت در بهترین حالت این فعالیت ها با هم خنثی میشوند. لازم است برای اینکه فعالیت های تبلیغی فرهنگی اثر مثبت داشته باشند، اثرات سو ارگان های غیر فرهنگی برروی فرهنگ کنترل شود.

 

ایشان دغدغه فرهنگی خود را اینگونه بیان کردند: که بخش های سیاسی، امنیتی و حتی اقتصادی و رسانه، آثار سو فرهنگی ایجاد میکند، همه ی این ها هم الگو فعلی اداره جامعه هستند پس الگو های جامعه دارند آثار سو فرهنگی در جامعه ایجاد میکنند و ما میخواهیم فرهنگ جامعه را اصلاح بکنیم و به این آثار سو فرهنگی برآمده الگو اداره جامعه توجه نمیکنیم. بنابراین بسیاری از این موسسات فرهنگی آب در هاون میکوبند، ولی بخش های غیر فرهنگی جامعه دارند آثار سویی ایجاد میکنند که کار فرهنگی موسسات را خنثی میکنند.

دغدغه شبانه روزی فرهنگی بنده هم، "الگو های اداره جامعه که مبتنی بر توسعه غربی هستن، اینها دارند فرهنگ دینی جامعه را از بین میبرند و ما نمیتوانیم با روش های مرسوم و فعلی این آثار سو را از بین ببریم."

وی در مورد اشتیاق بیشتر جوانان حزب اللهی نسبت به حضور در بقیه عرصه ها از جمله سیاسی، امنیتی و ... نسبت به عرصه فرهنگی اظهار داشتند: این مورد الان وجود ندارد، ما الان با پدیده خودجوش تشکل های مردمی روبرو هستیم، تشکل های زیاد در نسل جدید انقلاب هستند، لازم نیست نگران این موضوع باشیم اما به نظر بنده، مشکل دیگری وجود دارد که برای جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی آسیب است و آن این است، اگر تشکل های خودجوش فعلی کارشان را عمیق نکنند و ذیل نظریات مشخص به فعالیت نپردازند، این تشکل های خودجوش مردمی به زودی سمت افول حرکت میکنند.

حجت الاسلام کشوری در مورد ضرورت تشکیل قرارگاه و ویژگی آن بیان کردند:

فرماندهی در جبهه فرهنگی با فرماندهی در سایر قرارگاه ها تفاوت اساسی دارد، شخصی یا قرارگاهی میتواند جبهه فرهنگی را فرماندهی کند که قدرت الهام بخشی داشته باشد، در اصل قرارگاه وظیفه هماهنگ سازی و سازماندهی و مدیریت جبهه فرهنگی از نظر الگوی اسلامی پیشرفت دارد، در واقع ما به یک نوع سازماندهی جدید نیاز داریم، یک مجموعه ای که قدرت الهام بخشی داشته باشد و قدرت به تفاهم رساندن نقشه راه، مجموعه که ورود پیدا بکند و نقشه فعالیت های فعلی حزب الله را  به تصویر بکشد، در نهایت هم به مدل و تفکر قابل پذیرش برسد که سایر موسسات حول آن فعالیت بکنند، اساسا کارهای فرهنگی باید حول سیستم و مدل باشد تا فرد؛ که این امر باعث افزایش خلاقیت و مشارکت سایر اعضا میگردد. محصول نهایی این قرارگاه لازم نیست دستور العمل خاصی برای گروه های فرهنگی باشد به عنوان مثال میتواند بسته های مشورتی ارائه شود، هیچ موسسه ای در برابر بسته مشورتی خوب نه تنها مقاومت نمیکند بلکه از آن هم استقبال میکند، نکته ی اساسی در مواجه با جوانان انقلابی و افرادی که دغدغه فرهنگی دارند این است که اختیار این ها به رسمیت شناخته شود و آزادی عمل داشته باشند و در پایان از این موسسات دعوت به سیستم و نقطه مشترک شود تا دعوت به فرد و با شخص خاص.

ایشان در مورد آسیب های اجتماعی جبهه فرهنگی، عملکرد عناصر جبهه فرهنگی در مواجه با آنها گفتند: تعداد آسیب های  جبهه فرهنگی زیاد هستند اما به طور خلاصه میتوان به :

  1. درک غلط از فرهنگ
  2. نبودن قرارگاه های الهام بخش
  3. نقشه فرهنگی قابل تفاهم

اشاره کرد. در زمان حاضر شاید تشخیص آسیب های جبهه فرهنگی زیاد سخت نباشد، اما نکته مهم راه علاج و مواجه با آن است، که به نظر بنده مهمترین راه برای مقابله با آسیب های جبهه فرهنگی تشکیل قرار گاه های الهام بخش است که باید سه وظیفه

  1. گفتگو راجع نظام سازی اجتماعی پایه
  2. نمونه سازی و رسیدن به الگوی مورد تفاهم

3.ارائه بسته ی مشورتی به سایر موسسات

اگر سه وظیفه فوق انجام بشود، در اصل نسل اول قرارگاه های فرهنگی ایجاد شده اند.

 

 

 

Scroll to Top