معرفی طرح

مواسات در نظر دارد طرح بزرگ و ملی «روایت براده‌ها» را در سطح کشور به اجرا درآورد. این طرح از پشتوانه نظری و عملی یک ساله برخوردار است. برنامه‌ریزی این طرح قبل از اربعین سال ۹۴ انجام شد و مراحل اجرایی آن در آستانه پیاده‌روی اربعین کلید خورد.

در سال ۹۴ مواسات، با توجه به اینکه حماسه جهانی پیاده‌روی اربعین، خط‌شکن و پیش‌قراول تمدن نوین اسلامی در بعد جهانی بوده و نیز با عنایت به امر رهبر معظم انقلاب، مبنی بر تمرکز نسل نو بر تشکیل تمدن نوین اسلامی، دو اقدام برای جهت شکل‌گیری این طرح ملی، انجام داد. اقدام اول تشکیل یک تیم ۲۰ نفره تبلیغی، فرهنگی و هنری متشکل از فضلای حوزوی، نویسندگان، مستندسازان بود(حجت الاسلام والمسلمین شجاعی، حجت الاسلام والمسلمین عطوفی، حجت الاسلام والمسلمین عسگرزاده، آقایان رضا عیوضی، تقی شجاعی، وحید نادری، مهرداد یاسینی، محسن انوشه، علیرضا افشاری، محمد زاهدی پور و …)که در پیاده‌روی اربعین سال ۹۴، شرکت نمودند. اقدام دوم برگزاری مسابقه بین‌المللی عمود ۱۳۹۹ بود که در این مسابقه وقایع، خاطرات و داستان‌ ارسالی از سوی زائران اربعینی جمع‌آوری گردید.

محصولات طرح

خروجی این دو اقدام، که با همکاری کمیته آموزشی و فرهنگی ستاد مرکزی اربعین کشور انجام گردید، علاوه بر اقدامات صورت پذیرفته در خودِ مراسم پیاده‌روی، انتشار سه جلد کتاب و سه مستند می‌باشد. کتاب اول «او یافت مرا» اولین سفرنامه طنز اربعینی می‌باشد، که توسط نویسنده طنزپرداز مواسات، آقای رضا عیوضی نگاشته شده است. کتاب دوم «سید من حسینی» روایتی است از فتح من در پیاده روی اربعین، که توسط نویسنده مواسات، آقای تقی شجاعی به نگارش در آمده است. کتاب سوم «این است. آن نیست» بازآفرینی هنری بخشی از وقایع و خاطراتِ مسابقه بین‌المللی عمود ۱۳۹۹ می‌باشد. سه مستند «سلام در عمود سلام»، «زندگی به سبک عمود ۱۳۹۹» و «محراب در عمود سلام» نیز مراحل تولید را طی می کنند تا ان شا الله در ایام اربعین ۹۵ به نمایش در آیند.

اهداف طرح

طرح بزرگ و ملی «روایت براده‌ها» طرحی است که با محوریت سه کتاب اربعینی و با هدف

۱ ترویجِ پیاده‌روی در اربعین حسینی

۲ حداکثرسازی استفاده از ظرفیت تمدنی حماسه پیاده‌روی اربعین

۳ تقویت و غنی‌سازی ادبیات آیینی

۴ الگوسازی در استفاده از ظرفیت‌های تمدنی پیاده‌روی اربعین

۵ ترویج فرهنگ کتابخوانی به اجرا در می‌آید.

مراحل انجام طرح

 در این طرح با کار تبلیغاتی وسیع در فضای رسانه‌ای کشور اعم از رسانه‌های مکتوب، مجازی، صوتی، تصویری و…، و با استفاده از ظرفیت نخبگان و خواص جامعه، همین طور بهره‌مندی از ظرفیت شبکه تبلیغی حوزه‌های علمیه، و نیز اهدای جوایزِ نفیس و ارزنده، سه کتاب فوق ذیل عنوانِ «روایت براده‌ها» به عموم مردم عزیز کشورمان ارائه شده و در ایام اربعین با اکران سه مستند فوق همراه گردد.

منابع مورد نیاز

در این راستا

۱ سه کتاب فوق تا ۳ مهر، در تیراژ ۲۰ هزار نسخه به چاپ خواهد رسید.

۲ با کار مهندسی تبلیغاتی و رسانه‌ای، مجموعه بسته‌های تبلیغی مکتوب شامل پوستر، بنر، تراکت، بروشور و … نیز بسته‌های صوتی شامل پادکست، هدایای صوتی تبلیغاتی و… ، و نیز بسته‌های تصویری شامل تیزر تبلیغاتی، کلیپ، نیز مجموعه های متناسب با فضای مجازی ارائه خواهد شد. این مجموعه تبلیغی در نشریات، روزنامه ها، سایت ها، خبرگزاری ها، رادیو و تلویزیون منتشر خواهد شد

۳ در راستای ترویج پیاده‌روی اربعین و نیز فرهنگ کتابخوانی، ۳۱۳ سکه به خوانندگان این کتب ارائه خواهد شد.

۴ ایجاد پویش‌ مردمی «براده‌ها» و نیز استفاده از ظرفیت نخبگان و چهره‌های اجتماعی در تقویت و ترویج این پویش نیز به انجام خواهد رسید. در این راستا با اهدای سه جلد کتاب «روایت براده‌ها» به نخبگان و چهره‌های اجتماعی و مصاحبه مختصر تصویری با آنان، در موضوع پیاده‌روی اربعین و امام حسین علیه‌السلام، بسته‌های کوتاه چند ثانیه‌ایِ تصویری، آماده شده و برای تقویت پویش مردمی ارائه خواهد گردید.